Thursday, June 27, 2013

Politik

iSy ct hr ni.br lps bg bapak aym mkn & bapak aym pon dh g koje.so smbl golek2 ni, aku rs nk taip something

br2 ni si ulfa gaduh ngan bos.cite dia kecik je, tp jd emosi bl si ulfa di api2kan oleh peguin satu kaler tu. aku pon x tau detail..just dgr reporter2 pencen yg dok melaporkan kat aku cam aku ni editor harian metro...hoho
citernyer cm ttg satu gamba dlm paper isnin lps (kalo x slap) anwr n najib ( kalo x slp jugak) tgh mkn2 smbl bergelqk ketawa bagai. bos tunjuk gambo tu pd ulfa n ckp something like diorg mkn2 semeja, tp kat luar bgdh sbut mcm2. nmpk cam hipokrit la.

so si ulfa a.k.a nurul izzah kata ko tlh melenting n cb utk menegakkan kebenaran. so bertekak la mrk smp reporter pencen kt ulfa dh jerit2 n badmood smp kemlm.

ok....tu cm intro, penyebab pd ape yg aku nk kt ( br intro....iskkkh) so hr ni kita bckp psl politik

politik...bende plg aku x minat. aku sggh tak in la ngan subjek ni. even ms pru hr tu pon aku wat lek je.. acik jd pendengar je.. kang sume nk ckp, sape pulak nk dgr kan. lgpon bende gini bermusim..utk golongan org2 kolar biru, putih @ x berkolar cam aku.so musim aku skrg, running man &, leessang , sggh xde ciri2 keilmuan di situ.

ok smbg. citenyer bl ade gol yg terlampau fanatik ngan politik ni. serius la..aku rimas bl ade org begitu fanatik, x kirala fanatik ape pon. bl smp bab politik..bl kita asyik pandang pd parti yg kita sokong, kita jd gelap mata, dh x pandang dh parti lain, dh lp tmbh tolak, darab bahagi, nmpk yg cntk cm parti yg dia sokong. parti lain dh mcm dipenuhi ahli neraka, kompem jhat.

so hr ni aku ingat nk list down ape yg AKU RASA patut ade sblm korang join politik.

tp sblm tu kita buat penafian dulu- ni yg aku rs, n sbg seorang yg farrr awayy dr sifat2 org berilmu ( walaupon sy berharap begitu) btl @ slh idea aku ni adelah memerlukan penelitian & pemahaman yg jitu dr anda. sekian

# pd aku, sblm ko join meja bulat org2 fanatik politik, sila btlkan politik keluarga anda. jika anda bckp bab politik negara, mengutuk org sn x leh pakai, org belah sini x pandai pimpim, sila jenguk dlm kain anda sendiri, adekah anda seorg ahli keluarga yg ambk tahu hal family sdr @ anda cm ahli lelap? kalo ahli lelap, g tido jauh2, jgn sbk bende yg lbh bsr drpd politik dlm rmh sdr.

# jgn jd fanatik. org fanatik dia x pandang kiri kanan.dia pandang dpn je. bl ko pandang dpn je, ilmu ko x ckp utk ko bukak mulut. ape jd kat kiri kanan ni ko x ambk pusing. kp nmpk baik parti ko je, mcm parti lain x buat ape. psl tu aku rs aku x perlu jd penyokong mn2 parti. org atas pgar cam aku mgkn x bgs dr satu side, dr satu side lain, aku bole tgk peel setiap parti, bole menganalisis setiap satu topik tanpa trus straight away jatuhkan hukum. so bl pilihanraya aku sokong sape? aku sokong adun  yg aku rs leh bg perubahan kat tmpt aku la.politik aku kecik., cm merangkumi tmpt tggl aku.

# bila bab politik, majoriti org bckp smbl letak otak keluar dr soketnyer. x caya,  tgk le ms pru hr tu.. pakcik2 bsembang kat kedai kopi, bckp smbl hentak2 meja, mencarut mcm jd perkataan rasmi.x yah g jauh..bukak je la fb. gamba profil bertudung ayu sopan, ayt yg kuar nauzubillah. so kalo hati cpt mendidih, jgn ckp bab2 yg bole bikin pns ye

# terlampau ramai yg bersifat BERILMU bl bab2 politik ni. ciri2 ni sm je aku tgk ngan bdk2 yg fanatik K-POP, aron aziz, adeputra, izzue islan, bla bla bla. sboleh mgkn nk bgtau diala org plg uptodate. tp sbnrnya kosong. ilmu tu dia dtg slps dicanai dr pelbagai sudut. bkn sbb ko suke keadaan yg begitu maka trus ko pggl itu ilmu. sila la analisa dulu ape yg ko dgr or bc. plg aku x gemar, org yg sk share bende2 bab politik kat fb tu. bl bc kat komen, org bgaduh maki hamun smp x larat nk bc. dh le situasi makin truk, ko tmbh lg garam. jgn simply share kat fb.kalo xde ilmu kat situ, x perlu nk share sgt. bab like2 tu pon sm.aku tgk sape yg like2 bende2 gitu msk kat page org lain gak kan? hamba ni buta fb. nk tag gambo pon gigil.

# jgn sbb politik, kita tgg suara, bgaduh ngan org sekeliling kita. sepjg yg aku nmpk, pemimpin2 parti politik ni kalo nk ajk rakyat bersatu pon, silala bersatu ngan org yg sm parti politik yer. diorg leh gurau senda bagai sesm diorg, tp org bawahan ni, g masjid masam muke, g koje pon masam muke, last2 hubungan silaturahim yg allah srh jage tu kita putuskan, sbb parti politik x sm. sdh dowh...pertahankan ape yg korang ade.jgn sbb beza fahaman politik, kita nk msam muke sesame kita.

tetb prut aku memulas. disbbkan itu idea aku ilang. penulisan ini x membabitkan sape2 k.. ini cm luahan sy, insan kerdil (tp bnyk lemak) yg menaip utk ape yg sy rskan btl. mgkn ia bkn sesuatu yg btl di pihak anda, sy minta maaf dulu yer.

pai2, nk g tandas

No comments: