Monday, September 22, 2014

anak

satu family msk kat kedai hari ni
mula2 mak dgn sorang ank lelaki..
kmdn berderet bdk2 kecik masuk
& blkg skali, bapak diorg dgn sorang lagi ank pompuan
Allah beri rezeki 8 org ank pd pasangan tu...subhanallah..8 org weh!!
& mata aku x berenti dr tgk gelagat diorg ank beranak
kagum dgn pasangan tu..
mcm mn diorg terpkr utk punya ank seramai itu pd ms skrg
ddk kat bandar pulak tu
& aku x rs mereka org yg senang..diorg dtg kedai buku pon sbb si mak nak ank sulung ( kalau btl itu sulung) bljr buat karangan inggeris ( aku rs ank tu dlm darjah 6). si ayh mengeluh bila nk byr buku tu termsk satu komik yg mak diorg pesan bc kongsi2.ank2 x phm, sume nk sorang satu buku.  2 ank berguling ats lantai..yg lain menjerit x puas hati x dpt buku msg2 kecuali sorang..mjerit gak - 'mak laparlaaa..jom g mkn!'

aku kagum bila si mak msh mampu melayan ank2 yg msg2 melepaskan ketidak puasan hati, dlm ms yg sm buat bayaran kat kaunter & bersembang dgn cashier ttg ank2 nya.

dlm hati aku, aku doakan pasangan tu dpt bsrkan ank2 dorg dgn baik.kalau org dulu2 ada anak ramai aku x pelik, bl org skrg ade ank ramai, aku terpikir, diorg x pikir ke risikonya utk ade anak seramai tu di zmn sume brg kn beli, dgn harga makanan yg melambung, dgn segala bende yg dulu termasuk dlm golongan kehendak tp skrg dh jd keperluan, utk punya ank yg ramai membuatkan kita merisikokan ms dpn ank kt sdr

waktu aku kecik, sume bende keliling rmh bole buat lauk, nk main laman dpn rmh dh ckup bsr utk kami adik beradik, hiburan ckup setakat tv yg bole dipasang lps magrib @ bila mak xde rmh.kami x knl komputer, hp, x perlu main game, xperlu pergi kedai buku..sumenya dh cukup. & kami msih jugak ssh, bergelut jugak nak hdp menjelang ayh dpt gaji, msk hutan cr pucuk cemperai, terung bulat, mak ayh kene menoreh gak, dpt hasil jual sekerap, dpt beli burger yg rega seringgit tp kerat 4, tu makanan paling mewah kami. kami x knl kfc, mcd, pizza.

aku harap ank2 tu mbsr dgn sempurna.aku harap mereka sedar kekurangan mereka &  xkan minta yg bukan2 pd mk ayah. & aku harap mereka balas jasa mak ayh yg bnyk berkorban utk bsrkan diorg. & paling penting, mcm mn ssh pon, mereka tetap bahagia, tetap gembira sbb meraka sentiasa bersama.

aku mgkn belum jd org yg sng, belum jd org yg kaya, tp aku bahgia sbb setiap insan yg aku syg ada bersama.

p/s kecik- 'kak zai,diorg x tau nk merancang laa.tu yg ank sederet '

     mar- ' ala kecik, tau plak bab merancang, tp x tau sperma tu ape'

No comments: