Sunday, January 18, 2009

pembukaan cawangan baru tunas manja!!





adekah sy tengah promot tunas manja?

xde maknenyer..x de hasilnyer..muhahahaha

oo sy nak citer psl fenomena br org2 kat muadzam ni..x termasuk aku yer

masuk hari ni..dah cukup seminggu tunas manja dibukak kat muadzam ni

kira2 ni la satu2nyer pasaraya setaraf ginat tesco carefore dibukak kat muadzam ni

selama ni mn ade satu pon pasaraya kat muadzam ni..paling dahsyat pon Abadi le.. 2 yg seko dua yg dpt keje kat sn, kerek semacam..termasuk le owneer dia..hikhikhik-oo itu criter dolu2






disebabkan xde satu psr raya pon kat muadzam ni..so manusia2 peniaga kat sini sgt gile kose..oo bkn aku sorang yg kt gi2 k..ayat mid dolu2 "barang kat muadzam sebijik cam kat singapore"- Bila dia duk singapore..x dpt aku pastikan



2 perumpamaan je..brg2 kat sini mmg mahal ok..kalo brg harga dah tetap, dah tercatit kat kotak ke sarungnyer ke..tu lain, ni brg2 yg harga x disertakan, terutama brg2 mentah, brg2 kering cam bawang, ikan bilis, rega tinggi sgt..kalo brg2 mentah tu, yg dah 2-3 hari tersadai pon, tetap mahal..sbb diorg tahu, org2 muadzam xde pilihan, brg terhad..lmbt je, alamat x berasap dapur ko



2 lom kira org2 bukak kedai mkn ni..si bade, ms dtg ari2..terperanjat sggh bila beli nsik cmpr kat sini..harga mkn yg sepatutnyer rega lebih krg 3.50 kat tmpt dia (kat PD nun) kat muadzam naik sekali ganda..

mgg lps, aku g beli nasik kat makcik mahal kat bwh ni, kat kaunter ade la 3-4 org bdk uniten, tgg makcik tu kira nasik bungkus diorg..dikira2 makcik tu -,7 ringgit lebih x silap aku, menjerit tanpa sedar bdk tu..muhahahaha...agaknyer dia ambik basic je kot..aku pon x pasti ape dia ambik, bila bdk tu termenjerit, makcik 2 start le membebel, citer psl harga ikan, rega ayam yg dah naik..hek eleh makcik, taktik slamat diri le 2..



aku bkn nak membebel psl rega brg kat muadzam..aku nak citer psl tunas manja br bukak kan...



hr ahad lps, tetb lala call aku - "kak zai, x g tunas manja ke?"



call aku semata2 nak bgtau dia dah merasmikan tunas manja yg br bukak tu..pebende la

patut le siang tu, ms aku g kedai, aku tgk kedai2 runcit bnyk yg kosong, ms aku singgah Abadi, x penah2 aku tgk tmpt tu kosong, tp hr tu, aku sorang je customer dia..patut leee...org muadzam melantak ke tunas manja..jd perasmi x rasmi kat sn



so slps seminggu..ramai le peruncit n peniaga kat pasar nun mengeluh..org muadzam dah tukar port..x soping ngan diorg lagi

Abadi yg biasa penuh, skrg ni aku nak membeli kat sana..lega..x pyh nak saing2 buntot ngan org lain lagi



haa padan muke diorg..ltk lg rega bkn2..mentang2 org kat muadzam ni xde pilihan nak beli brg2 dapur tiap2 bln..korang tekan rega bebkn



tp sian gak kan..yer arr..slama ni aku dgr je citer peruncit2 yg mengeluh bila pasaraya br2 dibukak kat tmpt diorg..pernigaan diorg terjejas truk..bila berlaku kat tmpt aku ni..nmpk la situasi gi2



lgpon x semua kedai gi2..cam kedai khadijah ismail, port aku beli brg2 tiap2 ptg tu, kedai tu bgs,,raga x mahal mn pon, x mcm yg sblh tu..buat kata ayu, xde 20 hinggit, jgn le ko cadang2 nak beli kat kedai tu..



br2 ni pakcik yg jual ayam kat pasar muadzam tu mengeluh ngan ayu..ayam2 dia dah x brp nak laku..dulu dia leh jual 100 ekor sehr..sekarang nak laku 60 ekor pon ssh..x ramai lg org n peniga2 kedai2 mkn ambk bekalan ngan dia



kesnyer- ngan dia..sekilo 5-6 hinggit...kat tunas manja, 5 hinggit dah dpt seko ayam..



bende kalo murah, x kira la fresh ke idok, selamat ke idok..sbb ko murah, harus aku beli



buat kata mr asyam..sembelih ke idok ayam kat tunas manja 2....btl gak ckp dia 2..kes gi2 penah ade kan..tp bende murah tu mr asyam



paling sronok2, org2 bukak kedai mkn arr...brg2 tetap dpt murah..rega tetap melambung2..org bising, aku dulik ape..korang bkn ade pilihan ponnn..bnyk komen, meh aku tarbiah ko lak-tu cr makcik mahal kat bwh ni



ooo sejak dibukak, brp kali aku g menjelajah tunas manja?

baru sekali yer..

berapa kali lak ayu g menjelajah tuinas manja tu?

setiap hari, purata 2-3 kali dia ke sn

kecuali semalam..sbb mr asyam mau ke kuala lumpur

smp selasa ni, aku rs dia x jejak tunas manja 2..kes parking slalu je penuh

fenomena mengabis duit kat tunas manja olh org2 muadzam & sekitarnyer x settel lagi

2 comments:

Diana Ishak said...

tuna smanja ni bukan sama ngan nama apa tu dulu program penabungan kanak-kanak ke apa ntah. bukan ke?

zaifariza said...

tuna smanja 2 cam nm sardin je kak epal
hikhikhik...ampunnn!!