Thursday, March 12, 2009

result spm kuar hari ni kan?

aku baru je smp kedai ni..hr ni lmbt lorr..ayu tengah sakit..so kene settelkan rmh..buatkan bubur..msk utk sarapan ngan lunch cam biasa..bla..bla..bla..br la start berjalan ke kedai

oo ayu tgh sakit skrg..dah 4 hari dah..smlm pon dlm pkl 5..dia cal aku, x tahan sakit sgt..mr asyam xde kat rmh..ade kes kat keratong..so wa terpaksa berjalan secara laju utk balik ke rmh (pecah rekod ok..jln yg ambik ms 30 min, semalam 10 min aku dah smp) & akibatnyer..penyakit lm kat tumit aku ni dtg le blk..huhuhu..

doakan akak aku sihat cpt yer..x suke tgk dia terlantar x bgn2 gi2..kerabat aku spt biasala..srh pegi sepital amat le payah..walaupun suami masing2 keje kat hospital gak

bukan 2 aku nak citer lee..td ms jalan nak ke kedai, aku nmpk ramai bdk2 berduyunnn pergi sekolah..so teringat le pulak si aina kata semalam , dia nak ambik result ari ni

relek je bebdk tu..dah redha kot ape je keputusan yg kuar..result bgs sronok..result x bgs, sronok gak (xde la org nak paksa sambg belajo lagi) tp yg penting..x yah nak ssh2 g sekolah dah..

time aku dulu..iskhh gigil nak ambik result..ingat lg, mak aku bg syarahan ttg perlunya g ambik result spm itu..aku buat bodo je..smbl2 bsh pinggan..tp lm2, siap2 gak g sekolah..dah kejap2 sekor2 kwn2 aku tipon, "kakngah..xnak g sekolah ke" x nak le weiii!! kalo nak lm dah aku cr korang!

lps dipaksa2..aku pon mengumpul segala kenkwn aku..trus g merempit ke sekolah (jadah merempit..aku sopan nyer orgggg..x mcm org tuuu) ms aku smp, sume org pakat2 nak skitkan hati kitaorg..smp dpn pej sekolah..abg raub (bdk pejabat)sergah kitaorg..bising2..nape kitaorg dtg lambat..org dah nak bungkus..bla..bla..bla.. siap ckp lg "org yg dpt agg 1 sume dah ambik result" waa sentap!! kompom aku kene sekeh pale ngan mak aku..sabo lagi..dlm hati, pangkat 2 pon ok la..

smp dpn kaunter..cikgu2 aku dah kumpul kat situ..tak perasan aku cikgu mn yg g ckp kat as, "asmanizar..awk dpt pangkat 3" automatik bdk tu meraung kat situ..mau x meraung..member punyer studi bagai nak rak, siap lagi hr2 mintak jiran sebelah rmh ajar dia mate (kak liza sblh rmh as itu sgt2 terer ngan mate..sebelah mata leh setel) tetb dpt 3?? nak bwk blk kg seberang laut pon malu ooo (kat dia la..kat aku time tu..redha je..i bukan jns manusia rajin belajor)

member ms tu duk melolong kat bahu aku..so nak x nak..smbl2 pujuk dia..smbl2 kaki aku melangkah g kaunter, pn ngo ade kat situ..dia sengih2 kat aku then ckp "xper la zai..awk dah cb kan.." aduss ayat..masa tu pikir..aku x nak blk rmh hr ni..kalo blk sah2 mak aku meleter dlm raungan..dah tau dah ayat2 yg akan kuar dr mulut mak aku

"tu lah..aku dah kata..bla..bla..bla"
"ni sume pasal asyik dgr radio..bak sini radio tu aku cmpk!" - aku dulu mn leh tgk tv, nak tgk pon curi..lps pkl 10, mak aku masuk sarang..aku bukak tv dlm gelap, tp radio 24 jam..sepjg aku duk rmh, radio sentiasa berbunyik..so bila result hampeh, mak aku akn sorok radio tu smp result aku ok blk..

ooo..ayat yg kuar dr mulut mak aku adelah ayat2 ulangan..so kompom aku dpt pikir dialog yg sesuai utk meleter aku time tu

aku x ingat sape antara kitaorg berlima yg ambik result..tp bila masing2 tgk slip..alhamdulillah...as yg duk melolong leh melompat balik..lega pale hotak tgk result sorang2..cikgu2 aku sume sengih..puas hati dpt skitkan hati kitaorg

lps ambik result..kitaorg lepak2 baring2 ats rumput..ate..dah nak tgglkan sekolah itu..duk imbau2, jmp kwn2 lain..sok sek sok sek, dah lepak2..geng2 aku g tipon, nak bgtau mak masing2 berita hepi..aku tipon gak mak aku..tp cam biasa..mn best kalo x perdajalkan mak sdr kan..

so aku org last tipon..aku paksa geng2 aku snyp..dgr je suara aku, mak aku dah start nak main sergah2
"haa dpt berapa?"
"adela skit"
"lulus x?"
"cukup makan"
"dah..balik cpt!"

ayat penutup tu amat le membawa erti bhw aku mgkn dibasuh selama seminggu, mgkn lbh..mgkn secr berduet ngan mr zainal atau mgkn secr berkumpulan bersm mak2 sedara aku skali

smp rmh..dr pintu aku dah dgr bunyik tipon..mr zainal cal, tanya result aku, aku dgr mak aku kata
"ida dah tau dah..dia blk lmbt2 ni mmg teruk la dptnyer tu..bla..bla..bla"
aku senyap je..bg mak aku buang hangin dia dulu..nmpk muke aku..dia trus ltk tipon g dpr..aku ingat mak aku mula dah nak ambik hongap, rpnyer dia nak membuat mogok, x mau ckp ngan aku, sbb result aku truk..sy amat tdk biasa dgn cr mogok sebegitu..so mls nak tgk perangai mak aku..trus aku bg slip tu

"org dpt pangkat 1 la mak"
& utk pertama kalinyer selepas aku bertukar menjadi sgt berat smp mak aku x mampu nak dukung aku dah, utk pertama kalinyer..mak aku peluk aku kuat2, smbl senyum pjg..sumpah..tetb aku btl2 terkaku ms tu, lm aku jd batu..last2 aku peluk mak aku blk

so hr tu..mak aku terpaksa btlkan blk segala tomahan2 yg dilemparkan pade aku kpd makcik2, pakcik2 aku, termasuklah mr zainal..aku kah yg bersalah?? oo tidakk..sape suruh jd penyebar berita utama yg blo kompom sahihnyer kan

tu la kenangan masa dolu2 saya..aku ingat sebijik2 sbb ms tu aku sgt terujat bila mak aku peluk aku:)

ooo kwn2 baik aku- as,aisya,monyah,zureen..cm seorg antara kami yg dpt pangkat 2..tu pon agg msh awl2 gi2..zmn kita masih pakai pangkat 1,2,3 kan
oo aku rindu ngan korang..rindu zmn2 mude kita:)

3 comments:

SueGinola said...

Tulah Zai..eden pun terkonang gak time dulu-dulu tu..gabra tak hingatt tu..sebaikla tak tercabuit jantung den..
Kenangan camtu, mano bulih lupo...sekali seumo idup jo dapat...hehehheheh

zaifariza said...

pelajaran hari ini
bahaso noghori
oleh kak sue
clap..clap:)

SueGinola said...

Waa..den dah bulih jadik cekgu ko?
Sukonyo denn..muahh..muahhh!!