Friday, June 26, 2009

orang melayu bila dah kaya(kot la)

aku g inteview mgg lps kat shah alam
tuan punyer kompeni, bkn calang2..muke bini dia slalu masuk paper (kompeni tu dia ngan bini dia punyer)
biasa la bila ko brcakap ngan org dah berjaya, mula2 kene dgr dulu segala sejarah tuk nenek, nasihat motivation bla..bla..bla..
aku sbg org yg mintak keje..redha je..kata nak jaw tu..trime jela ceceh2 sejam dua tu..aleh..asal x yah byr harga air liur ko & harap2 dgn kesabaran aku tu ko bg jaw tu kat aku..aku redha je

x kisah..sesekali dgr kejayaan org dah berjaya..untung2 leh motivate dr sdr

tetiba kuar ayat
"saya rasa hidup awk mesti slalu rs bersalah kan, sbb yer la..walaupon bkn awk yg bukak website tu, tp dosa org2 yg bukak dlm kedai awk, tetap awk yg tanggung"

ayat sentap..mmg aku ngaku, mmg ade rs berslh tu..bila cek2 pc, sekali ade adress website lucah..mengeleng tgk ape perangai manusia ni, ko nak bukak beli la pc ko sdr, jgn bukak kat cc leh x, org lain pandang je laku ko 2

tp bila kitaorg psg sistem monitoring ni..aku leh monitar la ape org lain bukak

"saya sdr x penah bg anak sy g cc..kalo dia x bukak pun, tp kwn2 dia bukak, lama2 dia terbiasa"

panas tinge lagi.., bila aku terangkan sistem monitoring tu, dia mcm sinis..mcm nak bgtau "wei..aku lbh berjaya dr ko..so trime je ape aku ckp, kang aku x bg keje ni kang"

bla..bla..bla.. lagi...bila aku pangkah segala tanggapan dia psl bisnes cc (org tua tu siap ckp..dia x penah rs bisnes cc ni bole maju lbh) dia mcm x suke..aku pon slow2 gak..xleh la g interview g pulak membangkang kata tukang interview yo

so penghabisannyer...& aku rs mmg aku x dpt keje tu (asyik dia duk kutuk cc je..mn ade masa dia nak citer lbh psl keje tu) aku dgn panas hati, bgn..ckp time kasih &..

"xper en zul, saya akan pastikan saya akan bukak cc sy sdr satu hari nnt dgn konsep sy sdr"

ok..member terbuntang skit..dlm hati "penat aku bebel2 psl betapa x gunenyer cc, dia nak bukak cc gak"

suke ati aku la...ko tu pkr taraf bandar ko..taraf standard org kaya2 ko..aku pikir taraf aku..taraf org2 aku

ko ingat sume org mampu ade komp? ko ingat org kampung xperlukan komp internet bagai bila mintak keje?

sbb ko asyiik pikir the negetive site..so otak ko x berkembang sgt bila bukak citer psl cc

xper..insyallah, satu hr nnt...bila aku mampu..aku akan buat ape aku ckp
& sbb ko x berdosa sbb bukak bende2 gia..xper la org yg berdosa cam aku ni je yg layak bukak cc..

btl2 menyampah ngan org gini..org yg terlalu gah ngan hdpnyer, smp pandang usaha org lain (yg x sekepale ngan dia) adelah sgt mengarut

buang masa aku..buang air liur dia

kalo aku nak anto claim utk masa aku dengar kutbah dia tu, patut x?

1 comment:

pakwe mencari kerja said...

assalamualaikum bro, aku tertarik dengan cerita ko pasal melayu bila dah kaya sbb aku siap letak pengikat kata pada perkataan tersebut untuk aku google,

aku tengah mencari kerja skang ni, terus terang aku kata aku ngah cari tempat chambering, kira bakal peguam, 17 tempat aku target hantar email resume, 2 firm nama melayu dan arab mengaku melayu reject aku, ko agak2 apa perasaan aku, tau la firma besar, tauke pun melayu elite, tk nk langsung kasi chance kat anak melayu, aku pun pelik, nak sangat budak2 first class cgpa, padahal pensayrah kat unisti aku pun tk sure nk sedapkan hati budak2 tk berapa nk berjaya ni dok cakap tk dapat first class pun leh dapat kerja, beb dah belajar law jadi peguam la kot, nk mintak kerja bawah gani patail pun bukan senang, kot2 nk kena letak nama patail kat nama bapak kita agak2 baru leh dapat, paling hamsap gua cakap lu kalo jumpe upuak2 ustaz ni, in the end diorang gitau sumenye bergantung pada rezeki, yes rezeki, tp yg aku dok sibuk cerita kat diorang nk gitau satu je, itulah perangai melayu bila dah kaya, har har har, all the best with your biz bro

aku lak skang ni 2 firma cina dah offer untuk interbiu baru, at least nk gak tengok muka aku, hmmm, yg firma melayu ni? nk harap sapa?