Thursday, June 25, 2009

cukup setahun

dah setahun dah rupanyer
x perasan ko..dah setahun aku melalut rupenyer
walaupon cam xde ape2..tp aku tetap suke mengarut kan..hihihihi

ok..sbb dah cukup sethn..meh aku bgtau knp aku letak tabtibau
penah baca buku "rumah atap merah"?
tu buku peberet aku masa kecik2..aku katam berkali2 buku cerita tu
x ingat sape yg bagi buku tu..ms tu kitaorg kecik lagi..aku dlm darjah 1 kot
mungkin akak aku yg beli kat sekolah..x ingat dah

buku tu citer pasal satu family yg berpindah ke rumah atap merah..x silap aku diorg 5 beradik
2 lelaki & 3 pompuan
rmh tu mcm best sgt..rmh lama, ade laman depan & belakang..laman belakang pulak ade kebun..sekeliling rmh tu ade pokok bunga yg menjalar sampai balkoni bilik bebudak tadi
atap rmh sure la merah

satu hari, bila diorg pindah kesitu..ade seorg pompuan dtg rmh tu, mintak keje (kalo x silap) mula2 mak bapaknyer x nak, tp sbb anak2 kesian dgn org tua tu, diorg pon ambik, & pompuan tua tu dilayan mcm family diorg sdr

pompuan tua ni, seorang yg bermuka garang, suka membebel..tp anak2 syg kat dia, sbb dia pandai msk yg sdp2..dia sentiasa buat jem yg sdp dari buah yg diorg kutip dari laman belakang, dia sentiasa pastikan hdp sume org teratur, pastikan rmh sentiasa terjaga, bdk2 kemaskan katil sendiri setiap pagi, pastikan mak budak2 tu dpt rehat yg ckup (mak bebdk tu sakit)

so, walaupon pompuan tua ni garang, suke membebel..suma ahli keluarga tu syg dia..bila dia membebel, bdk2 tu akan peluk dia & dia akan buatkan makanan yg budak2 tu suka..

& sbb dia ni suke membebel, tapi hati sgt baik budak2 tu panggil dia "tabtibau" tabtibau tu kalo ikut hal sbnrnyer..adalah sejenis burung, suke mencicit (katanya), rupa dia aku x tau..aku duk google pon x jmp gambo burung tu, sbb tergolong dlm habitat yg makin pupus (tu gak sbb bdk2 tu pggl dia tabtibau, selain mulut yg bising, tp sbb tabtibau diorg tu adelah seorg yg sgt baik hati, maksudnyer ssh la nak jumpe org gitu)

sbb tu aku suke gune tabtibau...walaupon perangai agak sengal, tp ade something pada dia yg buat org syg, aku nak sume org syg aku, & trime kekurangan aku mcm budak2 tu terima kekurangan tabtibau tu sbb kebaikan dia mengatasi kesengalan dia :)

oo penghabisan citer tu...budak2 tu kn musibah truk..mak diorg skit & ayah diorg hilang dlm kemalangan kapal terbang..so tabtibau ni la yg naikkan semangat diorg, & buat budak2 kecik ni berdikari mencari duit utk sara hdp diorg adik beradik lps ayah diorg hilang tu..sdh citer dia..tp akhirnya sgt sronok

aku kan pompuan emo..so tiap kali lps bc, tiap kali le mata berair

buku tu dah x wujud..mak aku bakar sbb kertas periksa aku truk..mcm x kenal puan faridah kk..dia mmg suke bakar2 ni:)

aku cr gak kat kedai buku..tp x jmp..kalo ade mmg aku beli blk..bernilai tu

dan tu la sbb sy gune nik tabtibau..walaupun sy adelah burung yg pelik (elien suke kata aku gi2) tp sbb sy pelik la saya dikelilingi dgn org2 yg mampu terima kepelikan sy:)

ok..bai bai

No comments: